Δοκιμασία Λεξιλογίου και Αφηρημένης Σκέψης [VAT-75]
Σύντομη Περιγραφή
Η δοκιμασία περιλαμβάνει δύο μέρη. Το μέρος Α αποτελείται από 50 λέξεις, για καθεμία από τις οποίες ο εξεταζόμενος καλείται να επιλέξει τη σωστή σημασία ανάμεσα σε τέσσερις πιθανές απαντήσεις. Το μέρος Β περιλαμβάνει 25 ερωτήματα αφαιρετικής σκέψης, στα οποία ο εξεταζόμενος πρέπει να αναγνωρίσει λογικά μοτίβα με βάση προηγούμενα δεδομένα και να επιλέξει την απάντηση που ολοκληρώνει σωστά τη λογική ακολουθία. Το τεστ είναι άμεση προσαρμογή δοκιμασίας του Shipley Institute of Living Scale και στοχεύει στη μέτρηση τόσο της λεκτικής ικανότητας όσο και της αφηρημένης σκέψης.
Σκοπός
Η δοκιμασία αποσκοπεί στον υπολογισμό του προνοητικού γνωστικού επιπέδου των εξεταζόμενων με εγκεφαλική δυσλειτουργία και στη συνεκτίμηση του δείκτη νοημοσύνης, μέσω αξιολόγησης της φραστικής ικανότητας και της αφηρημένης σκέψης.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Ο αριθμός των ορθών απαντήσεων καταγράφεται ξεχωριστά για το κάθε μέρος. Η τελική αξιολόγηση βασίζεται τόσο στη βαθμολογία του μέρους Α όσο και του μέρους Β, ενώ μπορεί να εκφραστεί και συγκριτικά μεταξύ των δύο για εντοπισμό αποκλίσεων ανάμεσα στις λεκτικές και αφαιρετικές δεξιότητες του εξεταζόμενου.
Εγκυρότητα
Η δοκιμασία βασίζεται στο ευρέως χρησιμοποιούμενο Shipley Institute of Living Scale, το οποίο έχει εδραιωθεί διεθνώς ως εργαλείο εκτίμησης γνωστικού δυναμικού και φθοράς. Η εγκυρότητά της υποστηρίζεται από μακρόχρονη χρήση σε ψυχολογικές και νευροψυχολογικές αξιολογήσεις.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία της δοκιμασίας θεωρείται υψηλή λόγω της δομημένης φύσης των ερωτημάτων και της σαφούς βαθμολόγησης. Διεθνείς μελέτες της αρχικής μορφής της κλίμακας υποδεικνύουν καλή εσωτερική συνέπεια και σταθερότητα μεταξύ επαναληπτικών μετρήσεων.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων παρέχει μία γενική εικόνα του λεκτικού και γνωστικού επιπέδου του εξεταζόμενου. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κλινικά πλαίσια για την ανίχνευση γνωστικής έκπτωσης, σε νευρολογικά περιστατικά ή σε περιπτώσεις όπου απαιτείται η εκτίμηση της αφηρημένης σκέψης και της λεκτικής επάρκειας για διαγνωστικούς ή ερευνητικούς σκοπούς.
Βιβλιογραφία
Shipley, W. C. (1940). A self-administering scale for measuring intellectual impairment and deterioration. Journal of Psychology, 9, 371–377.