Ερωτηματολόγιο Γλωσσικής Ανάπτυξης [LDS-310]
Σκοπός Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Το Language Development Survey (LDS) είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της γλωσσικής ανάπτυξης παιδιών, κυρίως σε νεαρή ηλικία (π.χ. προσχολική ηλικία). Απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες της παιδικής ανάπτυξης. Ο κύριος σκοπός του είναι να καταγράψει τη χρήση και την κατανόηση της γλώσσας από το παιδί, εντοπίζοντας τυχόν καθυστερήσεις ή περιοχές που απαιτούν επιπλέον υποστήριξη. Το LDS μετρά γλωσσικές δεξιότητες όπως η παραγωγή λόγου, η ακουστική κατανόηση, η χρήση λέξεων και η γραμματική.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Το LDS κατασκευάστηκε από τους Fenson, Dale, Reznick, Bates, Thal και Pethick (1994) και έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως σε διεθνές επίπεδο. Περιλαμβάνει μια σειρά από ερωτήσεις που αφορούν:
- Αναγνώριση λέξεων: Ποιες λέξεις κατανοεί το παιδί;
- Παραγωγή λόγου: Ποιες λέξεις και φράσεις χρησιμοποιεί το παιδί;
- Γραμματική και σύνταξη: Πώς σχηματίζει προτάσεις;
- Κοινωνική χρήση της γλώσσας: Ποιες κοινωνικές εκφράσεις χρησιμοποιεί;
Το ερωτηματολόγιο βασίζεται σε αυτοαναφορές από γονείς ή εκπαιδευτικούς και περιλαμβάνει υποκλίμακες για κάθε έναν από τους παραπάνω τομείς.
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Οι ερωτήσεις του LDS βαθμολογούνται με βάση μια κλίμακα Likert, με επιλογές όπως:
- Ποτέ
- Σπάνια
- Συχνά
- Πάντα
Η βαθμολόγηση επιτρέπει την κατηγοριοποίηση των παιδιών σύμφωνα με τις αναμενόμενες γλωσσικές δεξιότητες για την ηλικία τους και τη σύγκριση με φυσιολογικές αναπτυξιακές καμπύλες.
Στατιστική Ανάλυση
Οι τιμές του LDS κυμαίνονται από ελάχιστες (χαμηλή γλωσσική ανάπτυξη) έως μέγιστες (υψηλή γλωσσική ανάπτυξη). Για παράδειγμα, μια υψηλή βαθμολογία στην υποκλίμακα “Παραγωγή λόγου” υποδηλώνει πλούσιο λεξιλόγιο και ικανότητα σχηματισμού προτάσεων. Οι στατιστικές αναλύσεις περιλαμβάνουν υπολογισμούς μέσων όρων, τυπικών αποκλίσεων και συσχετίσεων με άλλες αναπτυξιακές παραμέτρους.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Η εγκυρότητα του LDS έχει επαληθευτεί σε πολλές μελέτες, συγκρίνοντας τα αποτελέσματά του με άλλες αξιόπιστες μεθόδους αξιολόγησης της γλωσσικής ανάπτυξης, όπως η παρατήρηση και ψυχομετρικές κλίμακες. Έρευνες έχουν δείξει ότι το LDS είναι έγκυρο εργαλείο για τη διάγνωση γλωσσικών καθυστερήσεων (Rescorla & Alley, 2001).
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Η αξιοπιστία του LDS έχει επιβεβαιωθεί μέσω εσωτερικής συνέπειας και επαναληψιμότητας. Οι μελέτες αναφέρουν υψηλά επίπεδα αξιοπιστίας, γεγονός που το καθιστά κατάλληλο για κλινική και ερευνητική χρήση (Fenson et al., 1994).
Βιβλιογραφία
Fenson, L., Dale, P. S., Reznick, J. S., Bates, E., Thal, D., & Pethick, S. (1994). The MacArthur Communicative Development Inventories: Users Guide and Technical Manual. Brookes Publishing.
Rescorla, L., & Alley, A. (2001). The Language Development Survey: A Tool for Identifying Language Delay in Toddlers. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 44(3), 586-595.
Fenson, L., et al. (2000). The Cross-linguistic Study of Early Language Development. Longitudinal Development of Language.
Λέξεις-κλειδιά
Γλωσσική ανάπτυξη, ερωτηματολόγιο, κλίμακα Likert, γλωσσικές δεξιότητες, παιδική ανάπτυξη, αξιοπιστία, εγκυρότητα, ψυχομετρικά τεστ, στατιστική ανάλυση.