Maslach Burnout Inventory – Educators Survey [MBI-ES – 22]
Σκοπός Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο MBI-ES έχει σχεδιαστεί για τη μέτρηση της επαγγελματικής εξουθένωσης σε εκπαιδευτικούς. Απευθύνεται σε ερευνητές και επαγγελματίες που μελετούν το φαινόμενο του burnout στον εκπαιδευτικό τομέα. Μετρά τρεις κύριες διαστάσεις της εξουθένωσης: συναισθηματική εξάντληση, αποπροσωποποίηση και μειωμένη προσωπική επίτευξη.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Το MBI-ES αναπτύχθηκε από τους C. Maslach, S. E. Jackson και M. P. Leiter και προσαρμόστηκε για εκπαιδευτικούς από τον Κ. Κόκκινο. Περιλαμβάνει 22 δηλώσεις, κατανεμημένες σε τρεις υποκλίμακες: Συναισθηματική εξουθένωση (9 ερωτήσεις), Αποπροσωποποίηση (5 ερωτήσεις) και Προσωπική επίτευξη (8 ερωτήσεις). Οι ερωτώμενοι απαντούν σε κλίμακα Likert επτά σημείων (0 = ποτέ έως 6 = κάθε μέρα).
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Η βαθμολόγηση γίνεται με άθροιση των απαντήσεων ανά υποκλίμακα. Υψηλή βαθμολογία στις κλίμακες συναισθηματικής εξουθένωσης και αποπροσωποποίησης υποδηλώνει υψηλά επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης. Χαμηλή βαθμολογία στην κλίμακα προσωπικής επίτευξης σχετίζεται επίσης με αυξημένη εξουθένωση.
Στατιστική Ανάλυση
Οι τιμές Cronbach’s α για την ελληνική προσαρμογή είναι: 0,80 για συναισθηματική εξουθένωση, 0,68 για αποπροσωποποίηση και 0,90 για προσωπική επίτευξη. Για την κυπριακή προσαρμογή οι αντίστοιχες τιμές είναι: 0,85, 0,60 και 0,73. Υψηλότερες τιμές στις δύο πρώτες κλίμακες και χαμηλότερες στην τρίτη υποδεικνύουν υψηλότερο βαθμό εξουθένωσης.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου
Η εγκυρότητα ελέγχθηκε μέσω παραγοντικής ανάλυσης και κριτηρίων συγκλίνουσας εγκυρότητας. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι το εργαλείο μετρά αποτελεσματικά τις τρεις διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου
Οι δείκτες αξιοπιστίας (Cronbach’s α) για τις ελληνικές και κυπριακές μελέτες βρίσκονται σε αποδεκτά επίπεδα, με εξαίρεση την υποκλίμακα αποπροσωποποίησης στην Κύπρο (0,60), που είναι στο κατώφλι της αποδεκτής αξιοπιστίας.
Βιβλιογραφία
Ελληνική Βιβλιογραφία
Κόκκινος, Κ. Μ., & Δαβιζαράογλου, Α. (2006). Επαγγελματική εξουθένωση σε εκπαιδευτικούς ειδικής και γενικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στο Ε. Φύκα, Α. Γαγάτσης, Ι. Ηλία, & Μ. Μοδέστου (Επιμ.), Πρακτικά IX Παγκόσμιου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου & ΚΟΕΣ.
Κόκκινος, Κ. Μ. (2005). Επαγγελματική εξουθένωση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: μια συγκριτική μελέτη ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς από την Ελλάδα και την Κύπρο. Μακεδών, 14, 79-89.
Ξένη Βιβλιογραφία
Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory Manual (3rd ed.). Consulting Psychologists Press.
Kokkinos, C. M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers. British Journal of Educational Psychology, 77, 229-243.
Kokkinos, C. M. (2006). Factor structure and psychometric properties of the Maslach Burnout Inventory – Educators Survey among elementary and secondary school teachers in Cyprus. Stress and Health, 22, 25-33.
Kokkinos, C. M., Panayiotou, G., & Davazoglou, A. M. (2005). Correlates of teachers’ appraisals of students’ behaviors. Psychology in the Schools, 42, 79-89.