Στρατηγικές Αυτο-αποδυνάμωσης ή Αυτο-υπονόμευσης [SHS-6]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο αποτελεί μέρος της αναθεωρημένης έκδοσης του Εγχειριδίου Κλιμάκων για Πρότυπα Προσαρμοστικής Μάθησης (PALS – Patterns of Adaptive Learning Scales) των Midgley και συνεργατών (2000). Αποτελείται από έξι ερωτήσεις, οι οποίες αξιολογούν τον βαθμό στον οποίο οι μαθητές χρησιμοποιούν στρατηγικές αυτο-υπονόμευσης.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η στάθμιση του ερωτηματολογίου πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα με δείγμα επτακοσίων δύο μαθητών από την ΣΤ΄ Δημοτικού, τη Β΄ Γυμνασίου και την Α΄ Λυκείου. Οι μαθητές προέρχονταν από αστικές και επαρχιακές περιοχές. Η ανάλυση παραγόντων με περιστροφή τύπου Varimax κατέδειξε την ύπαρξη ενός παράγοντα, με φορτίσεις που κυμάνθηκαν από 0,65 έως 0,75. Ο δείκτης εσωτερικής συνέπειας (Cronbach’s α) βρέθηκε 0,79.

Στόχος

Στόχος είναι η μέτρηση της συχνότητας χρήσης στρατηγικών αυτο-υπονόμευσης από μαθητές. Οι στρατηγικές αυτές επιτρέπουν στους μαθητές να αποδίδουν πιθανές αποτυχίες σε εξωτερικούς παράγοντες, όπως η έλλειψη προσπάθειας ή περιστασιακές δυσκολίες, προστατεύοντας έτσι την αυτοεκτίμησή τους, αντί να αποδίδουν την επίδοσή τους σε έλλειψη ικανότητας.

Βαθμονόμηση

Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από έξι προτάσεις. Οι μαθητές απαντούν σε κλίμακα Likert πέντε βαθμίδων, όπου 1 αντιστοιχεί σε «Διαφωνώ εντελώς», 2 σε «Διαφωνώ», 3 σε «Ούτε συμφωνώ ούτε διαφωνώ», 4 σε «Συμφωνώ» και 5 σε «Συμφωνώ απόλυτα». Ο συνολικός βαθμός υπολογίζεται ως ο μέσος όρος των απαντήσεων στις έξι ερωτήσεις.

Βιβλιογραφία

Λεονταρή, Α. (2006). Αυτο-υπονόμευση. Στο Ε. Συγκολλίτου (Επιμ.), Έννοια του εαυτού και σχολική λειτουργικότητα (σσ. 119-138). Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Leondari, A., & Gonida, E. N. (2007). Predicting academic self-handicapping in different age groups: The role of personal achievement goals and social goals. British Journal of Educational Psychology, 77, 595-611.
Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, M. E., Gheen, M., Kaplan, A., Kumar, R., Middleton, M. J., Nelson, J., Roeser, R. W., & Urdan, T. U. (2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). Ann Arbor, MI: University of Michigan.