Ελληνική Κλίμακα Νοημοσύνης για Παιδιά [WISC-III-13]
Σκοπός Ερωτηματολογίου
Η WISC-III αποτελεί την ελληνική προσαρμογή της Κλίμακας Νοημοσύνης Wechsler και χρησιμοποιείται για την ολοκληρωμένη αξιολόγηση της γνωστικής λειτουργίας παιδιών ηλικίας 6-16 ετών. Απευθύνεται σε κλινικούς ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς ψυχολόγους και ειδικούς για τη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών, αναπτυξιακών διαταραχών και τη διαπίστωση γνωστικών ικανοτήτων. Μετρά τη γενική νοημοσύνη (FSIQ) και παρέχει πληροφορίες για ειδικές γνωστικές λειτουργίες.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Η δοκιμασία αναπτύχθηκε από τον David Wechsler (1991) και προσαρμόστηκε για τον ελληνικό πληθυσμό από ερευνητικές ομάδες. Περιλαμβάνει 13 υποδοκιμασίες οργανωμένες σε δύο κύριες κλίμακες: Λεκτική Κλίμακα (VIQ) που αξιολογεί λεκτικές δεξιότητες, γνωστική ευελιξία και κρυστάλλωση γνώσης, και Εκτελεστική Κλίμακα (PIQ) που μετρά οπτικοκινητικές δεξιότητες, ταχύτητα επεξεργασίας και οπτικοχωρική συλλογιστική. Κάθε υποδοκιμασία παρέχει ειδικές πληροφορίες για διαφορετικές γνωστικές λειτουργίες.
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Οι ακατέργαστες βαθμολογίες μετατρέπονται σε τυποποιημένες τιμές (Μ=10, ΤΑ=3 για υποδοκιμασίες, Μ=100, ΤΑ=15 για κλίμακες). Η τελική βαθμολογία περιλαμβάνει Γενικό Δείκτη Νοημοσύνης (FSIQ), Λεκτικό Δείκτη (VIQ), Εκτελεστικό Δείκτη (PIQ) και επιμέρους δεικτών για κάθε υποδοκιμασία.
Στατιστική Ανάλυση
Η ελληνική προσαρμογή έχει τυποποιηθεί σε αντιπροσωπευτικό δείγμα ελληνόφωνων παιδιών. Οι στατιστικοί δείκτες δείχνουν εσωτερική συνοχή (α>0.85 για όλες τις κλίμακες), test-retest reliability (r=0.80-0.90) και συσχετίσεις με άλλα εργαλεία νοημοσύνης (r=0.70-0.85).
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου
Η εγκυρότητα της WISC-III έχει επιβεβαιωθεί μέσω συσχετιστικών μελετών με άλλα εργαλεία νοημοσύνης, διακριτικής ικανότητας μεταξύ διαγνωστικών ομάδων και σύγκρισης με τη διεθνή έκδοση του τεστ.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου
Το εργαλείο παρουσιάζει υψηλή αξιοπιστία με εσωτερική συνοχή (α>0.85), επαναληψιμότητα (r>0.80) και συμφωνία εκτιμητών (>90%).
Βιβλιογραφία
Ξένη Βιβλιογραφία
Wechsler, D. (1991). WISC-III: Wechsler Intelligence Scale for Children – Third Edition Manual. Pearson Assessment.
Ελληνική Βιβλιογραφία
Επίσημη ελληνική προσαρμογή: Διατίθεται μέσω πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων
Λέξεις κλειδιά
Νοημοσύνη, γνωστική αξιολόγηση, WISC, IQ, μαθησιακές δυσκολίες, αναπτυξιακές διαταραχές, ψυχομετρικά εργαλεία