Διερεύνηση της Δομής και της Ανάπτυξης Εννοιών του Ηλεκτρισμού [ISDEC-4]

Σύντομη Περιγραφή

Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο το οποίο προσπαθεί να διερευνήσει τις αναπαραστάσεις των μαθητών για τις βασικές έννοιες του ηλεκτρισμού. Περιλαμβάνει τέσσερις ερωτήσεις: μία για την έννοια «τάση», μία για την «ένταση», μία για το «ηλεκτρικό ρεύμα» και μία για την «ισχύ». Σε κάθε ερώτηση παρέχονται 6 απαντήσεις, κάθε μορφή αναπαράστασης προσδιορίζεται με αναφορά σε τρία επίπεδα εξήγησης: το φαινομενολογικό, το προεπιστημονικό και το επιστημονικό.

Σκοπός

Η διερεύνηση της δομής και της ανάπτυξης εννοιών του ηλεκτρισμού.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν μία από τις έξι απαντήσεις για κάθε ερώτηση. Οι απαντήσεις αντιστοιχούν σε τρία διακριτά επίπεδα εξήγησης (φαινομενολογικό, προεπιστημονικό, επιστημονικό), τα οποία με τη σειρά τους βαθμολογούνται και αναλύονται ανάλογα με το επίπεδο επιστημονικής ακρίβειας που αναπαριστούν.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του ερωτηματολογίου υποστηρίζεται μέσω της χρήσης θεωρητικού πλαισίου που βασίζεται σε προγενέστερη ερευνητική βιβλιογραφία για τις εναλλακτικές αντιλήψεις των μαθητών στις έννοιες του ηλεκτρισμού.

Αξιοπιστία

Δεν αναφέρονται συγκεκριμένοι δείκτες αξιοπιστίας στην πηγή, ωστόσο η σαφήνεια των επιπέδων ερμηνείας και η ταξινόμηση των απαντήσεων υποστηρίζουν την αξιοπιστία του εργαλείου.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Το ερωτηματολόγιο δόθηκε σε 433 μαθητές ηλικίας 11, 13, 15 και 17 ετών που φοιτούσαν αντίστοιχα στην Ε΄ Δημοτικού, την Α΄ Γυμνασίου, την Γ΄ Γυμνασίου και τη Β΄ Λυκείου. Οι απαντήσεις αναλύθηκαν με στόχο την κατανόηση των αλλαγών στις νοητικές αναπαραστάσεις των εννοιών του ηλεκτρισμού κατά την ανάπτυξη των μαθητών.

Βιβλιογραφία

Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1993). Children’s ideas in science. Milton Keynes: Open University Press.