Ερωτηματολόγιο Στυλ Μάθησης [LSI-12]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το παρόν ερωτηματολόγιο βασίζεται στο μοντέλο VARK (Visual, Aural, Read/Write, Kinesthetic), το οποίο διαμορφώθηκε από τον Neil Fleming και στοχεύει στην κατηγοριοποίηση των μαθησιακών προτιμήσεων των εκπαιδευομένων. Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό, υπάρχουν τέσσερις βασικοί τύποι στυλ μάθησης: ο Οπτικός τύπος που προτιμά εικόνες, διαγράμματα και οπτική παρουσίαση της πληροφορίας, ο Ακουστικός τύπος που ανταποκρίνεται καλύτερα σε ακουστικά ερεθίσματα και προφορική διδασκαλία, ο τύπος Ανάγνωσης/Γραφής που μαθαίνει καλύτερα μέσω ανάγνωσης και γραπτής έκφρασης, και ο Κιναισθητικός τύπος που ευνοείται από τη βιωματική εμπειρία, την πρακτική εφαρμογή και τη φυσική εμπλοκή. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από δεκατρείς ερωτήσεις, καθεμία από τις οποίες περιλαμβάνει τέσσερις εναλλακτικές απαντήσεις. Ο συμμετέχων μπορεί να επιλέξει μία ή περισσότερες απαντήσεις, ανάλογα με το τι θεωρεί ότι τον αντιπροσωπεύει καλύτερα.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Μετά τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου, οι απαντήσεις κατηγοριοποιούνται ανάλογα με τον τύπο στον οποίο αντιστοιχούν (Οπτικό, Ακουστικό, Ανάγνωση/Γραφή, Κιναισθητικό). Ο αριθμός των απαντήσεων που αντιστοιχούν σε κάθε κατηγορία καταμετράται και χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό του κυρίαρχου στυλ μάθησης του συμμετέχοντα. Σε περιπτώσεις όπου υπάρχει ισοβαθμία ή παρόμοια κατανομή μεταξύ δύο ή περισσότερων τύπων, ο συμμετέχων χαρακτηρίζεται ως πολυτροπικός μαθητής, δηλαδή χρησιμοποιεί περισσότερους του ενός τρόπους μάθησης. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο από τον ίδιο τον εκπαιδευόμενο, ώστε να γνωρίσει καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει πιο αποτελεσματικά, όσο και από εκπαιδευτές, εκπαιδευτικούς ή ερευνητές για την προσαρμογή του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και τη βελτιστοποίηση της διδακτικής διαδικασίας.

Στόχος

Στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αναγνώριση και κατανόηση των ατομικών διαφορών στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν. Μέσω της αυτογνωσίας που προκύπτει από τη συμπλήρωση του εργαλείου, οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να βελτιώσουν τη μαθησιακή τους στρατηγική, ενώ οι εκπαιδευτικοί μπορούν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μεθόδους διδασκαλίας που ανταποκρίνονται καλύτερα στις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών τους. Επιπλέον, η κατανόηση των στυλ μάθησης μπορεί να συμβάλει στη μείωση των μαθησιακών δυσκολιών και στην ενίσχυση της ενεργής συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του ερωτηματολογίου βασίζεται στον αριθμό των απαντήσεων που δίνονται για κάθε μαθησιακό στυλ. Κάθε επιλεγμένη απάντηση προσθέτει μία μονάδα στην αντίστοιχη κατηγορία. Ο συνολικός αριθμός των επιλογών για κάθε τύπο υπολογίζεται και η υψηλότερη βαθμολογία υποδεικνύει το κυρίαρχο στυλ μάθησης του συμμετέχοντα. Ανάλογα με το εύρος της βαθμολογίας, ερμηνεύεται και η ένταση της προτίμησης: χαμηλές τιμές δηλώνουν μικρή προτίμηση, μεσαίες τιμές υποδεικνύουν μέτρια προτίμηση, ενώ υψηλές τιμές φανερώνουν έντονη ή κυρίαρχη προτίμηση για ένα συγκεκριμένο στυλ. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, αναγνωρίζεται ένας συνδυαστικός τρόπος μάθησης.

Βιβλιογραφία

Fleming, N. D. (2001). Teaching and Learning Styles: VARK Strategies. Christchurch, New Zealand: Neil Fleming. Leite, W. L., Svinicki, M., & Shi, Y. (2010). Attempted validation of the scores of the VARK: Learning styles inventory with multitrait–multimethod confirmatory factor analysis models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323–339. Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall. Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., & Ecclestone, K. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. Learning and Skills Research Centre.