Δοκιμασία Λεκτικής Μάθησης του Rey [RVLT-9]

Σύντομη Περιγραφή

Η Δοκιμασία Λεκτικής Μάθησης είναι αναγνωρισμένη και συχνά χρησιμοποιούμενη δοκιμασία για την εκτίμηση της λεκτικής μνήμης και μάθησης. Αποτελείται από την παρουσίαση δύο λιστών λέξεων, με σκοπό την αξιολόγηση της ικανότητας του ατόμου να κωδικοποιεί, να εμπεδώνει και να ανακαλεί λεκτικές πληροφορίες. Η Λίστα Α περιλαμβάνει 15 ουσιαστικά λέξεων, οι οποίες παρουσιάζονται πέντε φορές. Στη συνέχεια παρουσιάζεται μία δεύτερη λίστα (Λίστα Β) για παρεμβολή, και ακολουθούν δύο δοκιμές ανάκλησης της αρχικής λίστας, μία αμέσως μετά και μία καθυστερημένη (μετά από 20 έως 45 λεπτά). Τέλος, γίνεται δοκιμή αναγνώρισης, όπου ο εξεταζόμενος καλείται να εντοπίσει τις λέξεις της Λίστας Α ανάμεσα σε άσχετες λέξεις. Οι λέξεις επιλέγονται βάσει φωνολογικών και σημασιολογικών κριτηρίων.

Σκοπός

Η δοκιμασία εκτιμά την ικανότητα του ατόμου να μαθαίνει, να συγκρατεί και να ανακαλεί λεκτικές πληροφορίες. Είναι κατάλληλη για τη διάγνωση ή παρακολούθηση διαταραχών μνήμης, καθώς και για τη διαφοροδιάγνωση νευρολογικών ή ψυχιατρικών συνδρόμων που επηρεάζουν τη μνημονική λειτουργία.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Ο αριθμός των λέξεων που ανακαλείται σωστά σε κάθε δοκιμή καταγράφεται ξεχωριστά. Οι επιδόσεις στις πέντε πρώτες δοκιμές της Λίστας Α προσμετρώνται αθροιστικά ως συνολικό σκορ μάθησης (δοκιμή Τ). Οι δοκιμές 1 και 5 μπορούν να αξιολογηθούν και ανεξάρτητα, ενώ υπολογίζονται επίσης οι επιδόσεις στη δοκιμή παρεμβολής (Λίστα Β), στη δοκιμή καθυστερημένης ανάκλησης και στη δοκιμή αναγνώρισης.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα της δοκιμασίας ελέγχθηκε με τη σύγκριση των επιδόσεων 40 ατόμων που έκαναν χρήση κάνναβης με αυτές υγιών συμμετεχόντων. Οι δύο ομάδες δεν διέφεραν σημαντικά ως προς το μορφωτικό επίπεδο, την ηλικία και το φύλο. Ωστόσο, παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στην επίδοση των χρηστών κάνναβης σε επαναλαμβανόμενες δοκιμές μάθησης, καθώς και στην καθυστερημένη ανάκληση, επιβεβαιώνοντας τη διαγνωστική ευαισθησία της δοκιμασίας. Η μόνη δοκιμή στην οποία οι δύο ομάδες δεν παρουσίασαν στατιστικά σημαντική διαφορά ήταν η δοκιμή Β.

Αξιοπιστία

Αν και στην παρούσα παρουσίαση δεν παρατίθενται συγκεκριμένοι δείκτες αξιοπιστίας, η δοκιμασία Rey θεωρείται διεθνώς αξιόπιστη και έχει επανειλημμένα επιβεβαιώσει την εσωτερική της συνέπεια και σταθερότητα μέσω πληθώρας μελετών.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιείται μέσω περιγραφικής στατιστικής (μέσοι όροι, τυπικές αποκλίσεις) και συγκριτικής ανάλυσης μεταξύ ομάδων (π.χ. t-tests). Χρησιμοποιείται ευρέως για τον έλεγχο νευρογνωστικής λειτουργίας, καθώς και για τον εντοπισμό πρώιμων ενδείξεων νευροεκφυλιστικών παθήσεων. Οι επιμέρους δοκιμές επιτρέπουν την αποτίμηση διαφόρων όψεων της λεκτικής μάθησης: άμεση μνήμη, μαθησιακή ικανότητα, παρεμβολή, καθυστερημένη ανάκληση και αναγνώριση.

Βιβλιογραφία

Messinis, L., Tsakona, I., Malefaki, S., & Papathanasopoulos, P. (2007). Normative Data and Discriminant Validity of Rey’s Verbal Learning Test for the Greek Adult Population. Archives of Clinical Neuropsychology, 22, 739–752.
Rey, A. (1964). L’examen clinique en psychologie [Clinical tests in psychology]. Paris: Presses Universitaires de France.