Δοκιμασία Αναγνωστικής Επίδοσης [TORP-13]
Σύντομη Περιγραφή
Η Δοκιμασία Αναγνωστικής Επίδοσης (ΔΑΕ) ή Test of Reading Performance (TORP) δημιουργήθηκε με σκοπό την αξιολόγηση της αναγνωστικής ικανότητας μαθητών του δημοτικού. Αποτελείται από 13 ασκήσεις που σχεδιάστηκαν με βάση τις ανάγκες της ανάλυσης παραγόντων και οργανώνονται σε έξι κύριες παραμέτρους: (1) αναγνώριση λέξεων, (2) αναγνώριση ψευδολέξεων, (3) κατανόηση, (4) ταχύτητα, (5) μορφολογία και (6) σύνταξη. Η δοκιμασία απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού με στόχο την πρώιμη ανίχνευση και κατανόηση των αναγνωστικών τους δυσκολιών.
Σκοπός
Ο βασικός σκοπός της ΔΑΕ είναι η ακριβής και αξιόπιστη αξιολόγηση της αναγνωστικής επάρκειας των μαθητών, ώστε να διευκολύνεται η έγκαιρη διάγνωση αναγνωστικών προβλημάτων και να σχεδιάζονται κατάλληλες παιδαγωγικές παρεμβάσεις. Η δοκιμασία έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του ελληνικού σχολικού πλαισίου.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Η βαθμολόγηση κάθε παραμέτρου βασίζεται σε δύο έως τέσσερις ασκήσεις, και οι τιμές των επιδόσεων μετατρέπονται σε ποσοστά. Οι μέσοι όροι των ποσοστών αυτών οδηγούν στον υπολογισμό της επίδοσης κάθε μαθητή σε κάθε παράγοντα, καθώς και στη συνολική του επίδοση. Η δοκιμασία μπορεί να χρησιμοποιηθεί επανειλημμένα ανά έτος για τη διαχρονική παρακολούθηση της αναγνωστικής προόδου του μαθητή.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα της ΔΑΕ τεκμηριώθηκε μέσω της επιβεβαιωτικής παραγοντικής ανάλυσης (CFA) τόσο σε πιλοτικό όσο και σε δοκιμαστικό δείγμα. Οι δείκτες προσαρμογής παρουσίασαν εξαιρετικές τιμές (CFI από 0,933 έως 0,991 και RMSEA από 0,029 έως 0,061), επιβεβαιώνοντας τη δομή των έξι παραγόντων. Η δοκιμασία είναι σε θέση να διακρίνει με ακρίβεια μαθητές με υψηλή επίδοση, με μέτριες δυσκολίες και με σοβαρά αναγνωστικά προβλήματα.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία της ΔΑΕ εξετάστηκε μέσω συμφωνίας αξιολογητών και υπολογισμού της εσωτερικής συνέπειας. Ο δείκτης Cronbach’s α κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα και στα δύο δείγματα που χρησιμοποιήθηκαν (0,83 στο πιλοτικό και 0,87 στο δοκιμαστικό), επιβεβαιώνοντας ότι η δοκιμασία παρουσιάζει συνεπή και αξιόπιστα αποτελέσματα.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων βασίστηκε σε επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση και σε διακριτική ανάλυση για την αξιολόγηση της δομής και της διαγνωστικής ικανότητας της ΔΑΕ. Η δοκιμασία αξιολογεί με ακρίβεια την αναγνωστική επίδοση μαθητών, επιτρέποντας την κατηγοριοποίησή τους σε τρία επίπεδα: υψηλή επίδοση, μέτριες δυσκολίες, και σοβαρές αναγνωστικές δυσκολίες. Τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εξατομίκευση της διδασκαλίας και την εφαρμογή στοχευμένων παρεμβάσεων.
Βιβλιογραφία
Padeliadu, S., & Sideridis, G. D. (2000). Discriminant validation of the Test of Reading Performance (TORP) for identifying children at risk of reading difficulties. European Journal of Psychological Assessment, 16, 139–146.
Sideridis, G. D., & Padeliadu, S. (2000). An examination of the psychometric properties of the Test of Reading Performance using structural equation modeling. Psychological Reports, 86, 789–802.